Thermal Energy Forum 2015 (II)

90 vizualizari
Thermal Energy Forum 2015
Distribuie pe

 In prima parte a articolului am prezentat luarile de cuvant din prima sesiune a "Forumului pentru Energie Termica (Thermal Energy Forum)" care a avut ca tema "Politici si strategii ale operatorilor (producatori si distribuitori)".

De asemenea am inceput si prezentarea celor discutate in cadrul celei de a doua sesiuni a acestui Forum a carei tema a fost "Cogenerarea si incalzirea centrala in Romania".

In aceasta a doua parte a articolului nostru vom prezenta si celelalte luari de cuvant pe marginea temei prezentate, care a declansat o reala dezbatere.

Dl.Doru CIOCAN, presedintele ANRSC, a continuat expunerea sa evidentiind faptul ca in noiembrie 2014, totalul datoriilor comunitatilor locale privind contravaloarea utilitatilor consumate (apa calda, combustibili, etc) a ajuns la suma de 5.461.072 mii lei, ceea ce reprezinta o situatie alarmanta. Se arata ca daca, in mod obisnuit, se considera normal un nivel de indatorare de 50%, in cazul pe care il prezinta presedintele ANRSC, acest nivel atinge valoarea de 80%.
In alta ordine de idei, vorbitorul subliniaza si un alt aspect si anume scaderea gradului de utilizare a incalzirii centralizate (cauzate in principal de marirea numarului de centrale murale montate in ultima perioada, respectiv debransari de la sistemul centralizat de incalzire). Aceasta situatie se datoreaza unui numar de factori care in prezent nu sunt operationali si anume:
- subventionarea consumului de gaze;
- aprobarea de tarife diferentiate la poarta CET–ului (facturarea cumparatorului de energie en gros egala cu a celui care cumpara en detail). In prezent legea Energiei vorbeste de un singur pret indiferent de natura cumparatorului (en gros sau en detail);
In incheiere presedintele ANRSC, subliniaza astfel ca in afara de Romania, numai in Slovacia mai exista un astfel de "amalgam" in ceea ce priveste alimentarea clientilor cu energie termica.

3) Dl. Iulian BADESCU, primarul municipiului Ploiesti, prezinta situatia orasului sau care in anul 2009 avea 209.000 locuitori, iar in 2014 avea 239.000 locuitori, iar Ploiestiul este un model de oras cu sistem centralizat de termoficare, care are un operator privat al sistemului, Dakia Termo Prahova. Acest operator a incheiat un contract de delegare de gestiune cu municipalitatea care decurge din anul 2004, pentru o perioada de 15 ani. Acest contract se refera la o putere instalata de 1.000 MWt si 285 MWe. De asemenea in anul 2010 s-a instalat un turboagregat pe gaze de 25 MWe, iar in 2014 un altul pe abur de 2 MWe. De remarcat ca reteaua de transport agent termic are 63 km, iar reteaua de distributie are o lungime de 92 km.

Principalele avantaje ale acestui parteneriat sunt urmatoarele:
- reducerea consumului de gaze pentru producerea Gigacaloriei cu cca. 30%;
- reducerea emisiilor de CO2 si alte noxe cu cc. 45%;
- reducerea autoconsumurilor electrice (servicii interne, etc.) cu 40%;
- reducerea autoconsumurilor cu apa cu 50%;
- cresterea gradului de continuitate in furnizarea agentului termic de la 94%, in anul 2004, la 99,65 % in anul 2014 si
- cresterea randamentului cazanelor de la 89% la o valoare de 91%.

Concluzia care reiese este urmatoarea: parteneriatul dintre municipalitate si operatorul privat reprezinta o afacere de succes, pentru sistemul de incalzire centralizata.

Alte argumente pentu cele afirmate mai sus:
- la Ploiesti se practica cel mai mic tarif de producere, transport si distributie aagentului termic din tata noastra;
- municipalitatea nu subventioneaza tariful pentru incalzire perceput de la populatie.
Tot atunci dl. Badescu a amintit cerintele Directivelor ErP care reprezinta urmarea obiectivelor UE, denumite ,,obiective 20-20-20‘’, in ceea ce priveste protectia si respectful fata de mediu si prevad ca pana in 2020 sa se ajunga la urmatoarele tinte:
- o reducere de 20% a emisiilor de gaze cu efect de sera ;
- o crestere cu 20% a utilizarii resurselor regenerabile si
- o scadere cu 20% a consumului de energie la nivel global, printr-o eficientizare sporita a produselor.

4) Dna. Ioana GHEORGHIADE, Banca Comerciala Romana, director Finantare publica si Infrastructura, a aratat ca in tara noastra in perioada cuprinsa intre anii 1989 si 2014, s-a injumatatit numarul de abonati conectati la termoficare.

5) Dl.Laurent LALAGUE, Veolia Romania, director general adj, a amintit despre situatia acordului privind parteneriatul cu referire la energie intre Romania si Uniunea Europeana pentru perioada 2014 – 2020. In continuare a fost evidentiat faptul ca Romania este dependenta in proportie de 21% fata de necesarul de energie, comparativ cu media Uniunii Europene care este de 52 %.
Reprezentantul Veolia a aratat si faptul ca in anul 2014 Comisia Europeana a constatat ca Legea nr. 51/2006 nu este in concordanta cu normele europene privnd achizitiile publice. De asemenea acesta s-a referit la necesitatea modificarii metodologiei de stabilire, ajustare si modificare a preturilor/tarifelor la utilitati spunand ca actualele costuri si amortizarile nu reprezinta realitatea economica. Totodata, acesta a constatat o lipsa de vizibilitate pentru operatori (HG 219/2007) si lipsa analizei potentialului afacerii proiectate.

6) Dl.Vasile MUNTENITA, presedinte COGEN (Asociatia Europeana pentru promovarea Cogenerarii), a inceput luarea sa de cuvant prin a sublinia una din anomaliile intalnite in cazul energiei termice si anume practicarea unui TVA de 24%, care are cea mai mare valoare din Europa. El s-a referit de asemenea la un nou domeniu in acest sector al cogenerarii si anume termoficarea rurala, care in tara noastra pare un subiect SF.
In incheiere acesta a atras atentia asupra unei situatii cu efecte nebanuite si anume plecarea romanilor la lucru in strainatate. In urma acestora au ramas apartamente incuiate si cu incalzirea oprita. S-a aratat ca mai exista locatari care se duc in apartamente de lux si nu au bani pentru achitarea facturilor pentru caldura si apa calda.
Aspectele mentionate mai sus duc la aparitia unor dezechilibre in repartizarea corecta a cheltuielilor legate de termoficare (incalzire si apa calda).

7) Dl. Romeo RAICU, deputat in Parlamentul Romaniei, a anuntat ca este in curs de intocmire Legea energiei, avand loc in prezent discutii cu reglementatorii si respectiv furnizorii de gaze. Acesta a mai spus ca un caz deosebit il reprezinta municipiul Turnu Severin unde s-a ajuns la restante de facturi la incalzire de cca. 500 miliarde de lei. De asemenea el a afirmat ca singura solutie viabila la cladiri este incalzirea centralizata. Un exemplu este municipiul Iasi unde Dalkia a inchis centrala termica din centrul orasului si a redeschis CET Holboca care functioneaza pe carbune de import.

8) Dna.prof.dr.ing. Emilia - Cerna MLADIN, expert CE pentru Energie, Mediu si Stiinte Ingineresti, a aratat cum ne putem apara fata de un furnizor abuziv. Distinsul vorbitor a dat exemplul orasului Horezu unde in anul 2006, pretul Gcal/h era de 500 lei si drept urmare locatarii s-au debransat si si-au instalat sobe pe lemne in mijlocul apartamentelor. De asemenea aceasta a spus ca repartitoarele de cost nu pot masura corect consumurile, deoarece sunt cazuri diferite si anume in unele apartamente locatarii sunt plecati de dimineata pana seara si inchid instalatia pe durata absentei lor, iar in alte apartamente sunt locatari permanent (pensionari, copii mici, etc). O alta anomalie se intalneste la blocurile reabilitate termic la care se trimite aceeasi cantitate de agent termic ca si la cele nereabilitate, ajungand ca la primele, locatarii sa stea cu geamurile deschise.
S-a atras atentia si asupra utilizarii repartitoarelor cat timp agentul termic trece de la un apartament la altul, in conditiile in care un bloc este un condominiu in care apartamentele nu sunt celule individuale.

Dl.Muntenita a revinit la cuvant si a spus ca este necesar ca o autoritate guvernamentala sa analizeze aceste situatii prezentate in cadrul "Forumului" pentru o mai buna solutionare a problemelor.
In incheierea discutiilor s-a evidentiat faptul ca 45% din apartamente au repartitoare, care sunt bune, dar pentru care trebuie sa existe o reglementare. Potrivit legii 325 trebuia ca din anul 2010 sa nu se mai faca deconectari acolo unde exista un ansamblu unitar. Noua lege ar putea prevede si necesitatea reconectarilor.
Dl. LUNGU, reprezentantul U.T.C.B. a vorbit si despre trigenerare, un nou concept, care presupune utilizarea caldurii pentru a produce frig.

Ca o concluzie, putem spune ca Forumul pentru Energie Termica 2015 a fost o intalnire extrem de utila a specialistilor si autoritatilor din domeniu, ocazie cu care au fost prezentate solutii eficiente ale problemelor existente in domeniul energiei.

Autor: Ing. Cristian Guţă
cristianguta@yahoo.com

 

ARTICOLE DIN ACEEAŞI CATEGORIE

ADAUGĂ COMENTARII

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Atentie! Nu introduceti date personale in comentarii.
CAPTCHA

Opinii

Licitatii

Valoarea estimata: 6.710 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 12.606 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 200 RON
Data publicarii:

Reea Agency

Video