CARTE VERDE Iluminand viitorul (p. II)

98 vizualizari
CARTE VERDE Iluminand viitorul
Distribuie pe

Initiative pentru adoptarea tehnologiei SSL de catre consumatori si utilizatori

Instrumente politice si legislative ale UE aplicabile produselor SSL

Exista deja o gama vasta de instrumente UE, atat optionale cat si obligatorii, aplicabile tehnologiei SSL si care vor avea tendinta de a sprijini continuarea adoptarii acesteia prin cerinte minime de performanta si securitate pentru produsele SSL. Principalele instrumente includ Directiva privind proiectarea ecologica1, Directiva privind etichetarea energetica2, Directiva privind etichetarea ecologica3, Directiva privind joasa tensiune sau Directiva privind siguranta generala a produselor4, Directiva privind restrictiile de utilizare a anumitor substante periculoase (RoHS) si Directiva privind deseurile de echipamente electrice si electronice (DEEE)5, Achizitiile publice ecologice (APE)6 si Noul cadru legislativ7.

Aceste instrumente sunt revizuite la intervale regulate pentru a reflecta progresul tehnologic si, eventual, noua politica UE in domeniile respective. In special:

- masurile de punere in aplicare a Directivei privind proiectarea ecologica si a Directivei privind etichetarea energetica, precum si Regulamentul privind etichetele ecologice (Ecolabel) pentru sursele de lumina sunt in prezent in curs de revizuire sau de elaborare. Comisia intentioneaza sa adopte un nou regulament privind proiectarea ecologica, care sa includa sursele de lumina directionala (lampile cu reflector). Acesta va introduce legislatia UE obligatorie pentru lampile directionale cu cerinte minime de functionalitate pentru toate LED-urile (LED-urile nedirectionale trebuie sa respecte deja cerintele minime de eficienta energetica in temeiul regulamentului existent privind proiectarea ecologica8). In regulamentul revizuit privind etichetele energetice, Comisia intentioneaza sa includa LED-urile si toate tipurile de lampi directionale si profesionale9.

- directiva privind joasa tensiune va fi aliniata cu noul cadru legislativ.

- pana la sfarsitul lui 2011 vor fi adoptate noile criterii pentru achizitiile publice ecologice UE privind „iluminatul interior”, iar criteriile existente cu privire la „iluminatul stradal si semnalele luminoase” vor fi actualizate.

- se are in vedere revizuirea in 2012 a criteriilor privind etichetele ecologice pentru sursele de lumina, in vederea includerii explicite a LED-urilor.

Pe langa aspectele mentionate anterior:
- GreenLight10 este o initiativa voluntara care incurajeaza consumatorii nerezidentiali de electricitate (publici si privati) sa reduca consumul de energie electrica pentru iluminat prin instalarea tehnologiilor de iluminat eficiente din punct de vedere energetic in instalatiile de care dispun;
- Agentia Internationala a Energiei (AIE) abordeaza in prezent aspectul calitatii globale a SSL prin elaborarea unui sistem de asigurare a calitatii11, care contribuie la armonizarea controalelor de performanta si la dezvoltarea infrastructurilor de omologare12.

Tinand seama de provocarile identificate, sunt necesare actiuni suplimentare in vederea accelerarii adoptarii tehnologiei SSL in Europa:

Din perspectiva consumatorilor
- partile interesate si/sau asociatiile de consumatori sunt invitate sa organizeze campanii de sporire a sensibilizarii utilizatorilor cu privire la produsele SSL si pentru a-i ajuta sa inteleaga cum sa aleaga produsele SSL de care au nevoie.
- statele membre si industria de iluminat trebuie sa se asigure ca produsele SSL sunt comercializate in Europa conform legislatiei UE privind cerintele de performanta si securitate. 
- Comisia va continua sa supravegheze progresele referitoare la efectele potentiale ale tehnologiei de iluminat cu LED asupra sanatatii consumatorilor.

Intrebari:
1) Cum ati propune solutionarea provocarilor descrise anterior, in vederea unei patrunderi la scara mai larga a tehnologiilor SSL pe piata europeana? 
2) Ce provocari suplimentare preconizati in legatura cu o patrundere la scara mai larga a produselor SSL in Europa si ce solutii ati propune in vederea solutionarii acestora?
3) Ce pot face statele membre pentru a consolida supravegherea pietei in ceea ce priveste performanta si securitatea produselor de iluminat SSL?
4) Ce poate face industria de iluminat pentru a asigura performanta produselor SSL?
5) Cum se poate contribui la sensibilizarea consumatorilor si a utilizatorilor profesionali cu privire la tehnologiile SSL si ce masuri si stimulente specifice propuneti pentru accelerarea adoptarii tehnologiei SSL? 

Crearea de piete-pilot SSL pentru orase
Achizitiile publice ecologice (APE) pot fi folosite de catre autoritatile publice in vederea sprijinirii implementarii la scara mai larga a sistemelor de iluminat eficiente din punct de vedere energetic in orase sau cladiri. Multe state membre au adoptat propriile abordari la nivel national in vederea sprijinirii achizitiilor publice ecologice.
O serie de instrumente financiare sunt deja disponibile in orase pentru finantarea studiilor de fezabilitate pentru investitiile in energie sustenabila la nivel local, inclusiv in ceea ce priveste iluminatul. Un bun exemplu in acest sens il constituie mecanismul de asistenta tehnica ELENA13 sau Fondul european pentru eficienta energetica (FEEE)14.
Oferind oraselor posibilitatea de a implementa tehnologia SSL intr-o etapa timpurie le-ar permite acestora sa devina piete pilot pentru produsele SSL in Europa. Totusi, aceasta ar necesita o cooperare stransa intre autoritatile municipale responsabile si industria de iluminat. De asemenea, aceasta ar ajuta orasele sa inteleaga avantajele tehnologiei SSL si varietatea de optiuni existente adaptate necesitatilor lor, sa beneficieze de experienta celor mai bune practici si sa defineasca instrumente adecvate pentru adoptarea rapida a tehnologiei SSL. 

Pentru a pregati crearea de piete-pilot pentru SSL in orasele europene, Comisia are in vedere urmatoarele actiuni:
- sa invite reprezentanti ai oraselor, ai industriei SSL si alti actori relevanti in vederea instituirii unui grup operativ special cu misiunea de a propune o foaie de parcurs si un plan de implementare pentru crearea unei piete–pilot SSL in orasele europene. Un astfel de mandat poate include crearea de planuri financiare inovatoare si parteneriate public-private, precum si de mecanisme pentru schimbul de informatii si de bune practici. 
- sa invite orasele sa utilizeze mecanismul ELENA si Fondul EEE, fondurile structurale existente si alte mecanisme de finantare pentru a planifica adoptarea la scara larga a tehnologiei SSL.
- din 2012, sa organizeze o serie de evenimente speciale de sensibilizare adresate oraselor europene15, in stransa cooperare cu actiunile pilot CIP SSL16 si cu statele membre si regiunile care sprijina actiunile pilot SSL privind iluminatul exterior, impreuna cu toate celelalte parti interesate.
- sa caute noi mecanisme pentru punerea in aplicare la scara larga a actiunilor pilot, pentru demonstrarea si implementarea de actiuni care implica sisteme inteligente de iluminat in orasele si regiunile din Europa. Astfel de actiuni sunt incluse in prioritatile de investitie ale noii politici de coeziune (2014-2020) si ar putea constitui baza pentru construirea unui parteneriat european in domeniul inovarii pentru orasele inteligente.

Crearea de piete-pilot SSL pentru cladiri
In ceea ce priveste cladirile publice, instrumentele politice sau legislative vizand sprijinirea adoptarii tehnologiei SSL exista deja sau urmeaza sa intre in curand in vigoare:

- achizitiile publice ecologice pot fi folosite de catre autoritatile publice pentru a sprijini implementarea la scara mai larga a sistemelor de iluminat eficiente din punct de vedere energetic in cladirile publice . 
- propunerea de directiva a Comisiei privind eficienta energetica18, care sa puna in practica aspecte esentiale ale Planului privind eficienta energetica, include mai multe elemente care ar putea favoriza implementarea tehnologiei SSL si a serviciilor de iluminat in cladirile publice. In special, se propune ca autoritatile publice sa achizitioneze, in general, doar produse (inclusiv produse de iluminat) care apartin clasei cu cea mai inalta eficienta energetica, astfel cum va fi in curand cazul LED-urilor. Implementarea tehnologiilor de iluminat eficiente din punct de vedere energetic in cladiri va fi, de asemenea, facilitata prin obligatia ca serviciile sa puna in aplicare masuri in vederea realizarii de economii de energie pentru utilizatorii finali si prin obligatia sectorului public de a renova cladirile care apartin domeniului public. 
directiva privind performanta energetica a cladirilor19 prevede ca toate cladirile publice noi sa devina pana in 2019 cladiri cu un consum de energie apropiat de zero, prevedere care urmeaza sa se extinda pana in 2021 pentru toate cladirile noi. In temeiul directivei, statele membre sunt responsabile cu stabilirea cerintelor minime pentru performanta energetica a cladirilor. Un nou regulament este in lucru in vederea crearii unei metode pentru calcularea nivelurilor optime, din punct de vedere al costurilor, pentru cerintele minime de performanta energetica ale cladirilor noi sau ale cladirilor existente (atat rezidentiale, cat si nerezidentiale). Regulamentul incurajeaza, de asemenea, statele membre sa calculeze si sa stabileasca cerintele optime din punct de vedere al costurilor la nivelul sistemelor, pentru sistemele de iluminat al cladirilor nerezidentiale existente sau sa le determine pe baza calculelor efectuate la nivelul cladirilor.

In ceea ce priveste cladirile rezidentiale, este necesara instituirea de stimulente financiare sau de alta natura pentru ca utilizatorii sa cumpere si sa instaleze tehnologii SSL. De asemenea, ar putea fi implementare modele de contractare inovatoare, prin care, de exemplu, iluminatul ar putea fi furnizat ca serviciu de intreprinderile care investesc in instalarea tehnologiei SSL si al caror venit se bazeaza pe economiile de energie obtinute cu ajutorul noilor instalatii de iluminat20. Directiva privind eficienta energetica propusa promoveaza astfel de modele de contracte de performanta energetica. 

Actiunile urmatoare ar putea accelera crearea de piete-pilot SSL pentru cladiri publice si rezidentiale:
- autoritatile publice sunt invitate sa promoveze implementarea la scara larga a tehnologiilor SSL atunci cand renoveaza cladiri publice.
- statele membre sunt invitate sa ofere stimulente consumatorilor individuali pentru inlocuirea sistemelor de iluminat existente in prezent in casele lor cu sisteme SSL.

Intrebari:
6) Cum pot fi solutionate conflictele intre proprietar si locatar?
7) Ce masuri suplimentare ar putea contribui la accelerarea implementarii tehnologiei SSL in cladiri?

3. SSL SI INDUSTRIA EUROPEANA A ILUMINATULUI

3.1. Industria europeana a iluminatului si provocari legate de dezvoltarea sa viitoare

Industria europeana a iluminatului este un sector de activitate important si de nivel mondial: el are 150 000 de angajati si o cifra de afaceri de 20 de miliarde EUR. Desi foarte inovator, acest sector este totodata foarte fragmentat de-a lungul lantului valoric4. Pe langa o serie de actori de nivel mondial, el cuprinde mii de IMM-uri, active in special in sectorul produselor de iluminat.
In domeniul tehnologiei SSL, Europa gazduieste doi dintre primii patru producatori de LED-uri la nivel mondial4, desi procesul real de productie are loc doar intr-o mica masura in Europa21. Europa este, de asemenea, bine pozitionata in ceea ce priveste tehnologia emergenta OLED in domeniul iluminatului, insa intampina dificultati in a transforma pozitia de lider in domeniul cercetarii si al dezvoltarii in succes comercial si in a introduce pe piata produse inovatoare care sa poata fi produse in serie in Europa, prin procese de productie la scara larga.

Adoptarea la scara larga a tehnologiei SSL va avea un impact asupra iluminatului ca activitate comerciala. Pentru urmatorii 3-5 ani, se estimeaza ca modernizarea22 va domina piata SSL, bazata pe eliminarea progresiva a becurilor incandescente conventionale. Avand in vedere ca lampile cu LED incep sa se impuna, va avea loc o trecere progresiva de la comercializarea lampilor de schimb la comercializarea corpurilor de iluminat, in special la comercializarea sistemelor si a serviciilor inteligente de iluminat
Posibilitatea de a personaliza caracteristicile de iluminat in functie de cerintele specifice ale utilizatorilor va deschide noi oportunitati de afaceri ca raspuns la provocarea reprezentata de o populatie activa si sanatoasa in curs de imbatranire. Din cauza costurilor initiale ridicate in materie de investitii, sistemele si serviciile de iluminat SSL vor deschide calea pentru modele de finantare inovatoare precum inchirierea sau contractarea, incepand cu instalatii pentru cladiri mari si aplicatii pentru exterior. Sistemele inteligente si de comunicatii vor transforma treptat industria iluminatului intr-o industrie a furnizorilor de sisteme si servicii de iluminat. 

Trecerea la sistemele si serviciile inteligente de iluminat va avea un impact semnificativ asupra pietei si serviciilor in domeniul corpurilor de iluminat. Din ce in ce mai mult, actori importanti din industria de iluminat patrund pe piata serviciilor de iluminat, promovand consolidarea acestei industrii. De asemenea, solutiile personalizate vor deveni o oportunitate de dezvoltare pentru industria de iluminat, beneficiind de potentialul tehnologiei LED in special prin combinarea cu sistemele de gestionare inteligente pentru proiectarea creativa in domeniul iluminatului si reduceri semnificative ale costurilor23.

Aceasta modificare a modelelor comerciale va necesita o cooperare sporita a producatorilor europeni de sisteme si corpuri de iluminat cu multi alti actori implicati in lantul valoric extins, cum ar fi: comercianti cu ridicata si cu amanuntul, urbanisti, arhitecti si proiectanti in domeniul iluminatului, producatori de componente/sisteme electrice si electricieni, gestionarii instalatiilor si intreprinderile de constructii, precum si societatile prestatoare de servicii de iluminat. Europa este lider in materie de sisteme de control al cladirilor si servicii de iluminat si poate profita de un grup extins, dinamic si renumit de arhitecti si proiectanti in domeniul iluminatului. Integrarea verticala de-a lungul lantului valoric a inceput deja si se estimeaza ca va continua. 

Urmatorii 3-5 ani vor avea o importanta capitala in stabilirea liderilor de piata in domeniul SSL. Industria europeana se afla in principiu pe o pozitie excelenta pentru a se baza pe atuurile existente si pentru a profita de noua tehnologie SSL. Cu toate acestea, industria europeana de iluminat se afla deja sub o presiune semnificativa, intrucat noi actori – cu precadere asiatici – din industria iluminarii de fond pentru monitoarele si ecranele plate patrund pe piata iluminatului general cu LED. Toti acesti factori vor transforma semnificativ industria mondiala a iluminatului in urmatoarele decenii. 

3.2. O abordare europeana strategica pentru o industrie SSL competitiva in Europa

Acest context impune necesitatea unei abordari strategice europene pentru o industrie SSL competitiva. In special, trebuie abordate urmatoarele aspecte cheie cu privire la evolutia si dezvoltarea competitiva a industriei SSL europene: 
„Valea mortii”: SSL face parte din Photonics, o tehnologie generica esentiala (TGE). Un grup de experti la nivel inalt (GNI)24 pentru TGE a identificat principalele dificultati cu care se confrunta Europa in transpunerea ideilor sale in produse comercializabile25. Pentru a traversa aceasta „vale a mortii” grupul recomanda o strategie pe trei piloni care se axeaza pe: (i) cercetare tehnologica; (ii) dezvoltarea si demonstrarea produsului ; (iii) productie avansata, de nivel mondial. Pe baza acestui model constituit pe trei piloni, grupul de experti a facut o serie de recomandari specifice de politica pentru o dezvoltare si implementare industriala mai eficienta a TGE in Europa.
consolidarea lantului valoric SSL (de la materia prima la procesul de fabricatie si produsul final, inclusiv furnizorii de componente si de echipamente): este necesara pentru solutionarea fragmentarii existente in industria de iluminat. OLED va elimina in continuare liniile clare de demarcatie intre producatorii de surse de iluminat si corpuri de iluminat si va accelera in continuare consolidarea acestui sector. 
facilitarea cooperarii intre industria SSL si alti actori implicati in ansamblul lantului valoric extins. Consolidarea cooperarii este esentiala pentru dezvoltarea de noi modele comerciale si pentru realizarea trecerii de la produse de iluminat la sisteme si servicii de iluminat, domenii in care Europa are sanse sa devina lider de piata la nivel mondial. 
viitorul productiei de SSL in Europa: industria SSL europeana va trebui sa ia decizii strategice cu privire la viitorul producerii de SSL in Europa, in ceea ce priveste atat LED, cat si, in special, noua tehnologie OLED in domeniul iluminatului.
asigurarea aprovizionarii cu materii prime rare si reciclarea produselor SSL scoase din uz: in urmatorii ani, industria europeana se va confrunta cu problema asigurarii aprovizionarii cu materii prime rare26, necesare pentru productia de SSL, insa din ce in ce mai putin disponibile din cauza cvasi-monopolurilor existente si a restrictiilor de export27. Aceasta situatie presupune o dubla provocare: cea privind perfectionarea tehnologiei in vederea reducerii consumului de resurse rare si cea privind reciclarea, in conformitate cu „Initiativa emblematica privind materiile prime”28 si cu foaia de parcurs aferenta29.

Dezvoltarea ulterioara a industriei SSL europene, capacitatea sa de inovare si competitivitatea la nivel mondial vor depinde, de asemenea, in mod esential de urmatoarele aspecte:
standardizare: elaborarea si folosirea strategica a standardizarii, precum si promovarea eficienta a standardelor relevante la nivel mondial30pot contribui la ocuparea de catre industria europeana a pozitiei de lider pe pietele mondiale.
DPI si inovare: accesul la drepturile de proprietate intelectuala (DPI) reprezinta un aspect cheie pentru concurenta si inovarea in domeniul SSL, atat pentru marile intreprinderi industriale, cat si pentru IMM-uri. Actorii SSL de nivel mondial au tendinta de a acorda licente incrucisate pentru DPI in conditii favorabile. Cooperarea sporita intre marile intreprinderi industriale si IMM-uri ar contribui la accelerarea dezvoltarii produselor SSL inovatoare in Europa. 
accesul la solutii de investitii cu costuri reduse: IMM-urile inovatoare nu dispun de multe ori de solutii de investitii cu costuri reduse, care le-ar permite sa isi dezvolte si sa profite de expertiza lor tehnologica. Acest fapt are consecinte semnificative pe termen lung, deoarece multe IMM-uri nu vor putea sa investeasca rapid in noile tehnologii, vitale pentru stabilirea unui lant de aprovizionare mai dinamic si pe termen lung, care sa tina pasul cu ritmul progreselor tehnologice. 
invatare si formare: se simte din ce in ce mai mult nevoia ca sectorul de iluminat sa atraga si sa formeze noi oameni de stiinta si cercetatori pentru a contracara problemele previzibile asociate penuriei de competente31. In ceea ce priveste adoptarea, IMM-urile, electricienii, revanzatorii, proiectantii in domeniul iluminatului si urbanistii necesita o educatie si o formare speciala in domeniul SSL pentru a intelege cum sa instaleze si sa foloseasca mai bine aceste tehnologii. 

3.3. Initiative pentru consolidarea lantului valoric SSL

O perspectiva privind inovarea si cercetarea

Finantare si initiative UE in domeniul cercetarii si inovarii in perioada de programare actuala (2007-2013)
Cel de-al saptelea program-cadru32 (FP7) sprijina cu mai mult de 90 de milioane EUR cercetarea in domeniul SSL pe intreg teritoriul UE. Activitatile acopera cercetarea in domeniul LED si OLED si al proceselor de productie ale acestora. Tema NMP sprijina cercetarea materialelor in vederea obtinerii unor surse de lumina mai eficiente. Tema TIC sprijina cercetarea care vizeaza ameliorarea semnificativa a functionalitatii, a calitatii si a performantei aplicatiilor de iluminat bazate pe SSL. Intreprinderea comuna ENIAC33 finanteaza activitatile de cercetare si de dezvoltare destinate elaborarii de solutii SSL accesibile in ansamblul intregului lant valoric. Oportunitatile ulterioare de cercetare si de dezvoltare pentru SSL sunt furnizate in programele de lucru ale acestor teme pentru 2011-12.
Programul-cadru pentru competitivitate si inovare (CIP)34 sprijina, intre altele, activitati de inovare in domeniul iluminatului si ofera un acces mai bun la finantare. Programul CIP „Energie inteligenta pentru Europa” (IEE)35 finanteaza mai multe masuri de sprijin privind SSL in vederea sensibilizarii consumatorilor, pentru a sprijini statele membre in activitatile de supraveghere a pietei sau pentru a le ajuta in punerea in aplicare a solutiilor inteligente de iluminat. In 2012, Programul de sustinere a politicilor CIP TIC (CIP-TIC)36 va sprijini mai multe actiuni-pilot SSL cu un buget de aproximativ sapte milioane EUR cu scopul de a demonstra ultimele tehnologii SSL si de a disemina la scara larga rezultatele in Europa.
Prin intermediul politicii de coeziune37, fondurile structurale sunt folosite de mai multe regiuni europene pentru a spori capacitatea acestora de modificare si de inovare in domeniul SSL38. Investitia acestora se axeaza pe activitati de cercetare si dezvoltare si de inovare, linii pilot de productie si dezvoltarea capitalului uman, de exemplu in domeniul emergent OLED.

Comisia are in vedere urmatoarele actiuni:
- mandatarea organizatiilor europene de standardizare (ESO) pentru a elabora standarde39 impreuna cu sectorul industrial si cu partile interesate relevante si in cooperare cu organismele internationale de standardizare. 
- actiuni-pilot SSL care vizeaza sensibilizarea la nivel european in domeniul tehnologiilor SSL, demonstrand caracterul inovator al acestora in spatiile publice si comerciale. Actiunile-pilot sunt programate pentru lansare la inceputul lui 2012 si vor functiona in stransa sinergie cu actiuni similare demarate de unele state membre in vederea maximizarii impactului acestora.
- mai multe initiative relevante pentru industria TGE (si SSL), a caror lansare este estimata pentru 2011-2013. Exemplele includ: Orizont 2020, noul program cadru pentru cercetare si inovare (a se vedea in continuare), noua politica de coeziune pentru perioada 2014-2020 (a se vedea in continuare), revizuirea normelor privind ajutoarele de stat, crearea de noi instrumente financiare pentru sprijinirea TGE sau crearea unui plan de monitorizare a progresului pentru punerea in aplicare a TGE.
- in ultimii doi ani din FP7, temele NMP si TIC vor finanta in continuare activitatile de cercetare si de dezvoltare cu privire la noile surse si sisteme de iluminat, precum si in ceea ce priveste noile materiale pentru inlocuirea materiilor prime critice precum fosforul40 sau cu privire la LED-urile complet albe. O atentie deosebita trebuie acordata, de asemenea, standardizarii si cercetarii aspectelor legate de scoaterea din uz, eliminarea si reciclarea in domeniul iluminatului organic.
- in ultimul an al temei TIC a FP7, poate fi introdusa o actiune speciala destinata sprijinirii activitatilor de inovare pentru IMM-uri (inclusiv iluminarea IMM-urilor) si facilitarii accesului acestora la noile cunostinte si capacitati de productie.
- Orizont 2020 propune o schimbare radicala in performanta europeana privind cercetarea si inovarea in domeniul fotonicii in general si in domeniul SSL in special. In cadrul Orizont 2020, Comisia va lua in considerare sprijinirea crearii unui parteneriat public privat (PPP) in domeniul fotonicii. Un astfel de parteneriat va evidentia in mod clar abordarea intregului lant de cercetare si inovare de la materiale la actiuni pilot. Comisia invita partile interesate in domeniul SSL sa participe la elaborarea principalelor obiective centrale si strategice ale PPP, a structurii sale de guvernare, a rolului si a responsabilitatilor partilor implicate, precum si a angajamentului industrial si a mecanismelor de monitorizare a impactului prin intermediul indicatorilor relevanti. 
- in prioritatile de investitie ale noii politici de coeziune (2014-2020), Comisia a propus introducerea TGE-urilor (inclusiv SSL) ca parte a strategiilor de specializare inteligente regionale41. Acestea vor include mecanismele care pot fi folosite de regiunile europene pentru sprijinirea cercetarii tehnologice si aplicate privind TGE, a liniilor pilot, a validarii initiale a produsului si a actiunilor de demonstrare la scara larga, precum si a capacitatilor avansate de productie.

Intrebari:
8) Ce masuri, cu exceptia celor mentionate anterior, pot sprijini in continuare cercetarea si inovarea si consolidarea lantului valoric SSL in Europa?

Perspectiva industriei de iluminat
Pentru a solutiona provocarile si deficientele mentionate anterior, in special trecerea catre o abordare a intregului lant valoric, industria SSL europeana va trebui, de asemenea, sa ia masuri. In special, sectorul industrial este invitat:
- sa isi lanseze propriile initiative industriale care sa extinda domeniul actual de aplicare si aliantele comerciale existente; in special, acesta trebuie sa creeze platforme de cooperare favorabile tuturor, in ansamblul lantului valoric in domeniul iluminatului conventional (inclusiv cooperarea mai stransa dintre intreprinderile mari in domeniul iluminatului si IMM-uri) si in ansamblul lantului valoric extins;
- sa sincronizeze sprijinul public cu un parteneriat public-privat in domeniul fotonicii in temeiul cadrului „Orizont 2020”, cu angajamentul de a investi in Europa, inclusiv investind in productia de SSL; 
- sa colaboreze cu consumatorii in vederea elaborarii de noi functionalitati pentru aplicatiile de iluminat care sa incurajeze o adoptare mai rapida si sa influenteze bunastarea oamenilor;
- sa colaboreze cu organizatiile europene de standardizare in vederea abordarii aspectelor deschise referitoare la standardizarea SSL, inclusiv cu privire la aspectele privind securitatea, aspectele si procedurile de mediu si metodologiile comune pentru masurarea performantei produselor si sistemelor SSL; 
- sa se angajeze in continuare in evaluarea impactului asupra intregului ciclu de viata al produselor SSL;
- sa foloseasca toate mecanismele existente pentru lansarea de programe vocationale, programe de invatare si de formare continua pentru electricieni si revanzatori si pentru alti utilizatori profesionali si publici si sa colaboreze in vederea modificarii programei universitare in domeniul tehnologiilor de iluminat.

Intrebari:
9) Ce alte masuri poate lua sectorul industrial in vederea consolidarii capacitatii sustenabile de producere a SSL in Europa?
10) Ce actiuni suplimentare pot consolida cooperarea de-a lungul intregului lant valoric, in special cu arhitectii si proiectantii in domeniul iluminatului, cu electricienii si cu sectorul constructiilor? Care ar trebui sa fie rolul statelor membre si al UE in realizarea acestora?
11) Exista alte decalaje in ceea ce priveste standardizarea actuala care sa impiedice inovarea si implementarea SSL? Daca da, care sunt acestea si cum pot fi ele solutionate?
12) Ce actiuni trebuie sa intreprinda statele membre si industria pentru a sprijini educatia, formarea profesionala si invatarea continua cu privire la SSL si pentru a aborda adaptarea programelor de invatamant pentru a include cele mai recente tehnologii de iluminat?

Conlucrarea viitoare pentru realizarea obiectivelor abordarii UE privind SSL

ar fi benefica o coordonare mai stransa a eforturilor in acest domeniu, intre Comisie, reprezentantii industriei iluminatului SSL si lantul valoric extins al SSL. Prin urmare, Comisia invita partile interesate din domeniul SSL sa colaboreze indeaproape cu Comisia pentru a examina periodic progresul inregistrat si a propune noi actiuni pentru atingerea obiectivelor ambitioase prevazute in prezenta carte verde.

 

4. Dezbatere publica si etape ulterioare
Comisia considera ca initiativele, problemele si intrebarile ridicate mai sus sunt aspecte cheie care trebuie luate in considerare in lumina obiectivului de politica privind accelerarea implementarii de produse SSL de inalta calitate. 
Statele membre, Parlamentul si alte tari sunt invitate sa promoveze dezbaterea cu partile interesate. Pentru a sprijini dezbaterea referitoare la aceste intrebari, se va folosi o gama variata de mijloace sociale, inclusiv un site internet dedicat consultarii publice in cauza: http://ec.europa.eu/information_society/digital-agenda/actions/ssl-consultation/index_en.htm 
Comisia invita toate partile interesate sa prezinte contributii pana la 29 februarie 2012. Contributiile nu trebuie neaparat sa acopere toate intrebarile ridicate in aceasta carte verde. Ele se pot limita la intrebarile care va intereseaza in mod special. Va rugam sa indicati in mod clar intrebarile la care fac referire contributiile dumneavoastra.
Contributiile primite, impreuna cu identitatea respondentilor, vor fi publicate pe Internet, cu exceptia cazurilor in care autorii solicita contrariul. Este important sa cititi declaratia specifica de confidentialitate atasata la prezenta carte verde, precum si informatiile privind modul in care vor fi gestionate datele cu caracter personal si contributiile dumneavoastra. 
Rezultatele consultarii publice vor fi publicate pe Internet. Acestea vor alimenta reflectiile privind necesitatea adoptarii de catre Comisiei a unor noi masuri pe viitor.


Note
1. Proiectarea ecologica (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/ecodesign/eco_design_en.htm) vizeaza sa reduca impactul produselor asupra mediului, inclusiv al consumului energetic pe parcursul intregului ciclu de viata al acestora.
2. Etichetarea energetica (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/labelling/energy_labelling_en.htm) stabileste cadrul privind dezvoltarea masurilor de etichetare energetica specifice produselor pentru a permite utilizatorilor finali sa aleaga produse mai eficiente prin informarea standard cu privire la consumul energetic al produselor in cauza.
3. Etichetarea ecologica (http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/) este un sistem voluntar care promoveaza produsele cu o performanta de mediu ridicata.
4. Directiva privind joasa tensiune (http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/electrical/lvd/) reglementeaza securitatea produselor electrice care functioneaza la peste 50 de volti si asigura introducerea pe piata doar a echipamentelor electrice sigure. In ceea ce priveste produsele care functioneaza sub 50 de volti, aspectele referitoare la securitate sunt reglementate de Directiva privind siguranta generala a produselor (http://ec.europa.eu/consumers/safety/prod_legis/index_en.htm).
5. Directiva privind restrictiile de utilizare a anumitor substante periculoase are drept obiectiv restrictionarea utilizarii de substante periculoase in legatura cu echipamentele electrice si electronice (http://ec.europa.eu/environment/waste/rohs_eee/), in timp ce Directiva privind deseurile de echipamente electrice si electronice vizeaza sa promoveze colectarea si reciclarea acestor echipamente (http://ec.europa.eu/environment/waste/weee/).
6. Achizitiile publice ecologice (APE) sunt un sistem voluntar la nivelul UE. Acesta este un proces prin care autoritatile publice cauta sa achizitioneze bunuri, servicii si lucrari cu un impact redus asupra mediului pe parcursul ciclului de viata al acestora, COM (2008) 400.
7. Incepand cu 2010, punerea in aplicare a cerintelor in materie de performanta si securitate mentionate in majoritatea instrumentelor de mai sus se poate baza pe noul cadru legislativ (NCL). NCL este format din doua instrumente complementare: un regulament si o decizie. Incepand cu 2010, regulamentul NCL stabileste un cadru mai puternic pentru supravegherea pietei de echipamente electrice si contine dispozitii privind competentele si obligatiile autoritatilor nationale competente. Acestea trebuie sa verifice produsele, atat cele interne, cat si cele importate, in conformitate cu o grila adecvata si sa impiedice accesul pe piata al produselor care prezinta riscuri sau care nu respecta cerintele aplicabile. Decizia NCL contine dispozitii model privind obligatiile operatorilor economici la care trebuie sa se alinieze legislatia de armonizare a produselor. A se vedea, de asemenea: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/regulatory-policies-common-rules-for-products/new-legislative-framework/
8. http://ec.europa.eu/energy/efficiency/ecodesign/doc/meeting/ed_wd_dls_leds_hl_converter_v1.0.pdf
9. http://ec.europa.eu/energy/efficiency/ecodesign/doc/meeting/el_wd2_-_draft_regulation_on_a_lamp_energy_label_v1.0.pdf
10. Peste 650 dintre organizatiile publice si private au semnat angajamentul programului „GreenLight” (lumina verde) de la lasarea acestuia in 2000 de catre Comisia Europeana, http://www.eu-greenlight.org
11. Sistemul include categorii de produse, valoarea performantei minime si puncte per categorie de produs, precum si raportarea valorii testate.
12. „Acordul de punere in aplicare a programului de cooperare privind echipamentele electrice eficiente destinate utilizatorilor finali” [Implementing Agreement for a Co-operative Programme on Efficient Electrical End-Use Equipment - (4E)], Raportul anual AIE din 2010, anexa privind SSL.
13. Mecanismul ELENA (European Local ENergy Assistance - Asistenta europeana pentru energie la nivel local) a fost instituit de Comisie si de Banca Europeana de Investitii.
14.. http://ec.europa.eu/energy/eepr/eeef/eeef_en.htm
15. Potentialele canale de diseminare sunt: Pactul primarilor; Eurocities; programul „GreenLight”, asociatia LUCI; etc.
16. S-au solicitat actiuni-pilot in materie de SSL in cadrul programului de lucru CIP-ICT din 2011, cu un buget de aproximativ 10 milioane EUR. In urma acestei solicitari vor fi lansate anumite actiuni-pilot la inceputul lui 2012.
17. 12% din toate cladirile existente din Europa sunt gestionate de autoritatile publice.
18. COM(2011) 370 final.
19. Directiva 2010/31/EU.
20. Se afla deja in curs de dezvoltare modele similare pentru cladirile nerezidentiale si iluminatul stradal.
21. In prezent, mai putin de 10% din productia de cipuri pentru LED-uri este localizata in Europa.
22. Lampile cu LED-uri care inlocuiesc lampile clasice cu incandescenta, fluorescente sau cu halogen.
23. „Opiniile industriei europene a corpurilor de iluminat cu privire la necesitatea unei carti verzi a UE privind tehnologia iluminarii cu semiconductori” (The European Lighting Industry’s Considerations Regarding the need for an EU Green Paper on Solid State Lighting), ELC/CELMA 2011, www.celma.org
24. http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ict/key_technologies/kets_high_level_group_en.htm
25. http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ict/files/kets/hlg_report_final_en.pdf
26. Acestea includ, in special, galiu si indiu, precum si pamanturile rare utilizate in corpurile de iluminat fosforescente (itriu, ceriu, europiu).
27. China controleaza la momentul actual 95% din cantitatea mondiala de pamanturi rare si a adoptat masuri pentru restrictionarea severa a exportului acestora.
28. COM (2011) 21.
29. COM (2011) 571 final.
30. A se vedea raportul general „Ghid comun CELMA/ELC privind standardele referitoare la LED-uri”. (2011), www.celma.org
31. A se vedea, de asemenea, initiativa ELECTRA, COM(2009) 594 final.
32. http://ec.europa.eu/research/fp7/index_en.cfm
33. http://www.eniac.eu/web/index.php
34. http://ec.europa.eu/cip/
35. http://ec.europa.eu/energy/intelligent/
36. http://ec.europa.eu/information_society/activities/ict_psp
37. http://ec.europa.eu/regional_policy/themes/research/index_en.htm
38. De exemplu, landul Baden-Wuerttemberg si Saxonia in Germania, regiunea Ron-Alpi in Franta, Oulu in Finlanda.
39. De exemplu, abordarea lacunelor actuale in materie de siguranta si interfatare, metodele de masurare a performantei si a duratei de viata a produselor si sistemelor SSL, comunicarea dintre produsele si sistemele SSL si intre acestea si alte sisteme energetice.
40.; In conformitate cu COM(2008) 699 si COM(2011)25, http://ec.europa.eu/enterprise/policies/raw-materials/index_ro.htm
41. COM(2011) 614 si COM(2011) 615 final.

ARTICOLE DIN ACEEAŞI CATEGORIE

ADAUGĂ COMENTARII

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Atentie! Nu introduceti date personale in comentarii.
CAPTCHA

Opinii

Licitatii

Valoarea estimata: 300 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 160 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 6.440 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 670 RON
Data publicarii:

Reea Agency

Video