Noutati referitoare la stabilirea cerintelor privind calitatea in constructii ca urmare a modificarii si completarii Legii nr. 10/1995 (II)

566 vizualizari
Calitatea constructiilor
Distribuie pe

In prima parte a acestui articol am inceput prezentarea Legii nr.177 din 30.06.2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 24.01.1995.
Aceasta noua reglementare legala a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.484 din 2 iulie 2015 si a intrat in vigoare incepand cu data de 31 august 2015.
In acea prima parte a articolului am prezentat domeniul de aplicare a noii legi, activitatea de certificare a performantei produselor pentru constructii, de catre cine se exercita controlul de stat al calitatii in constructii.
In aceasta a doua parte a articolului vom prezenta si alte elemente importante prevazute in Legea nr.177/2015.

Pentru inceput vom sublinia introducerea unui nou articol care se refera la faptul ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice organizeaza atestarea tehnico-profesionala a specialistilor care desfasoara activitatea in constructii si anume:
- verificatori de proiecte;
- experti tehnici;
- auditori energetici pentru cladiri – pe domenii/subdomenii si categorii de constructii si pe specialitati pentru instalatiile aferente constructiilor, corespunzator cerintelor fundamentale;
- precum si confirmarea periodica privind exercitarea dreptului de practica al acestora.

De asemenea trebuie subliniat ca Inspectoratul de Stat in Constructii (I.S.C.) organizeaza:
- autorizarea laboratoarelor de analize si incercari;
- autorizarea responsabililor tehnici cu executia si a dirigintilor de santier, precum si confirmarea periodica privind exercitarea dreptului de practica al acestora.

Noua lege prevede asigurarea participarii obligatorii a proiectantului coordonator de proiect si, dupa caz, a proiectantilor pe specialitati la toate fazele de executie stabilite prin proiect si la receptia la terminarea lucrarilor. 
Un alt articol nou mentioneaza urmatoarele: cheltuielile generate de efectuarea unor lucrari suplimentare fata de documentatia tehnico-economica aprobata, ca urmare a unor erori de proiectare, sunt suportate de proiectant sau proiectantul coordonator de proiect si proiectantii pe specialitati, persoane fizice sau juridice, in solidar cu verificatorii proiectului, la sesizarea justificata a investitorului si (sau) a beneficiarului in baza unui raport de expertiza tehnica elaborat de un expert tehnic atestat.
Se specifica de asemenea ca specialistii verificatori de proiecte atestati raspund in mod solidar cu proiectantul in ceea ce priveste asigurarea nivelului de calitate corespunzator cerintelor proiectului.
Responsabilii tehnici cu executia autorizati raspund, conform atributiilor ce le revin, pentru realizarea nivelului de calitate corespunzator cerintelor fundamentale, la lucrarile de constructii pentru care sunt angajati.
Expertii tehnici atestati, angajati pentru expertizarea unor proiecte, lucrari de constructii sau constructii aflate in exploatare, raspund pentru solutiile date.

Obligatiile specialistilor atestati se vor stabili prin regulamente de aplicare a legii pe care v-o prezentam.
In cazul producerii unor evenimente deosebite din cauza unor factori naturali sau antropici, in noua lege se prevede faptul ca la solicitarea Inspectoratului de Stat in Constructii (I.S.C.), expertii tehnici atestati participa la evaluarea starii tehnice a constructiilor avariate in vederea stabilirii conditiilor de utilizare in continuare ori de dezafectare a acestora.

O alta completare adusa prin Legea nr.177/2015 este urmatoarea: proiectantii, precum si specialistii atestati tehnico-profesional sau autorizati, au obligatia sa incheie asigurari de raspundere civila profesionala, cu valabilitate pe durata exercitarii dreptului de practica; de asemenea cei mentionati mai sus au obligatia sa puna la dispozitia autoritatilor de reglementare si/sau de control in constructii, la solicitarea acestora, documentele intocmite in exercitarea obligatiilor care le revin.

Noua lege stipuleaza de asemenea ca Inspectoratul de Stat in Constructii exercita controlul statului cu privire la aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate etapele si componentele sistemului calitatii in constructii, constata contraventiile, aplica sanctiunile si masurile prevazute de lege si dispune oprirea lucrarilor realizate necorespunzator. 
Prin exceptie de la prevederile mentionate in paragraful anterior, legea nr.177/2015 mentioneaza faptul ca Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, Administratia Nationala a Penitenciarelor, Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si Serviciul de Paza si Protectie exercita controlul statului cu privire la aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate etapele si componentele sistemului calitatii in constructii, constata contraventiile, aplica sanctiunile prevazute de lege si, dupa caz, dispun oprirea lucrarilor realizate necorespunzator, pentru constructiile, amenajarile si instalatiile aferente obiectivelor militare si speciale din cadrul acestora, prin structurile proprii de control, al caror mod de organizare si functionare se stabilesc prin ordine ale conducatorilor institutiilor respective. 

D. Contraventii la Legea nr. 177/2015
Conform sensului noii legi urmatoarele fapte constituie contraventie, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa constitie infractiuni, si anume:
- executarea de modificari la constructie ori demolarea acesteia cu incalcarea prevederilor referitoare la autorizarea si executarea acesteia;
- realizarea de modificari, transformari, modernizari, consolidari fara proiect verificat de specialisti atestati conform prevederilor legale si care pot afecta cerintele fundamentale aplicabile;
- incalcarea prevederilor referitoare la cerintele fundamentale aplicabile constructiilor prevazute in reglementarile tehnice in vigoare la data contractarii proiectarii si, respectiv, a executiei lucrarilor;
- realizarea de constructii fara proiecte sau pe baza de proiecte neverificate de specialisti atestati conform prevederilor legale;
- receptionarea constructiei de catre investitor cu incalcarea prevederilor legale;
- elaborarea de proiecte incomplete, care prezinta solutii neconforme sau care contin neconcordante intre diferitele sectiuni ale acestora, care duc la nerealizarea nivelului de calitate al constructiilor corespunzator cerintelor fundamentale aplicabile.

Nota 1: Odata cu constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii, proiectantul are obligatia de a completa sau reface documentatia tehnica, dupa caz, pe propria cheltuiala.
- insusirea de catre specialisti verificatori de proiecte atestati a proiectelor incomplete, care prezinta solutii neconforme sau contin neconcordante intre diferitele sectiuni ale acestora, care duc la nerealizarea nivelului de calitate al constructiilor corespunzator cerintelor fundamentale aplicabile;
- elaborarea de expertize tehnice incomplete, care nu respecta prevederile reglementarilor tehnice in vigoare la data contractarii acestora, precum si stabilirea unor solutii care conduc la incalcarea prevederilor referitoare la cerintele fundamentale aplicabile;
- interzicerea sau obstructionarea efectuarii controlului calitatii in constructii, neprezentarea documentelor si a actelor solicitate de persoanele cu atributii de control si (sau) de autoritatile competente, conform prevederilor legale;
- neasigurarea verificarii executiei lucrarilor de constructii prin specialisti diriginti de santier autorizati sau care detin certificate echivalente, recunoscute in conditiile legii;
- organizarea necorespunzatoare si neaplicarea sistemului de management al calitatii, precum si realizarea de constructii fara specialisti responsabili tehnici cu executia autorizati sau care detin certificate echivalente, recunoscute in conditiile legii;
- depasirea de catre verificatorii de proiecte atestati, expertii tehnici atestati, auditorii energetici pentru cladiri atestati, responsabiliii tehnici cu executia autorizati si dirigintii de santier autorizati a competentelor pe domenii, subdomenii, specialitati sau grade profesionale pentru care sunt atestati sau autorizati si (sau) neindeplinirea obligatiilor care le revin conform reglementarilor in vigoare;
- neindeplinirea obligatiilor stabilite prin regulamentele si procedurile elaborate in aplicarea Legii nr.177/2015, privind realizarea si mentinerea cerintelor fundamentale in etapele de realizare a constructiilor, de exploatare si interventii la constructiile existente si in etapa de postutilizare a acestora de catre factorii implicati, potrivit responsabilitatilor fiecaruia;
- nepredarea cartii constructiei de catre investitor proprietarului, respectiv documentatia privind executia, la receptia la terminarea lucrarilor, iar documentatia privind receptia si documentatia privind urmarirea comportarii in exploatare si interventii asupra constructiei, la receptia finala a lucrarilor de constructii;
- neexecutarea obligatiilor privind urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor de complexitate si importanta deosebita, referitoare la cerinta fundamentala de rezistenta si stabilitate;
- necompletarea si nepastrarea cartii tehnice a constructiei conform prevederilor legale;
- neexecutarea obligatiilor privind urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor si neefectuarea, in conditiile legii, a lucrarilor de reparatii si consolidari;
- neamenajarea terenurilor ocupate temporar pentru aducerea lor la starea initiala, la terminarea lucrarilor de constructii;
- neaplicarea de catre executant a solutiilor stabilite, in conditiile legii, de proiectant sau expert tehnic atestat, pentru rezolarea neconformitatilor, defectelor ori neconcordantelor aparute in timpul executiei constructiilor, respectiv a lucrarilor de interventie la constructiile existente;
- neprecizarea in proiect a categoriei de importanta a constructiei si nestabilirea fazelor determinante supuse controlului calitatii;
- prevederea in proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau pentru care nu exista agremente tehnice la lucrari la care trebuie sa se asigure nivelul de calitate corespunzator cerintelor fundamentale aplicabile;
- nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate corespunzator cerintelor fundamentale aplicabile;
- neconvocarea factorilor care trebuie sa participe la verificarea lucrarilor ajunse la faze determinante ale executiei si neasigurarea conditiilor de verificare;
- lipsa nemotivata de la verificarea lucrarilor ajunse la faze determinante, ca urmare a convocarii facute de executant;
- neindeplinirea obligatiei proiectantului de a stabili solutii pentru remedierea defectelor sesizate, referitoare la cerintele fundamentale aplicabile;
- nesesizarea Inspectoratului de Stat in Constructii (I.S.C.), in cazul producerii unor accidente tehnice la constructiile in executie, precum si la cele in exploatare;
- neindeplinirea, la termenul stabilit, a masurilor cuprinse in actele de control;
- refuzul expertilor tehnici atestati de participare la evaluarea starii tehnice a unor constructii avariate din cauza unor factori naturali sau antropici, la solicitarea Inspectoratului de Stat in Constructii (I.S.C.).

Nota 2: Odata cu aplicarea amenzii, de catre persoanele cu atributii de control din cadrul Inspectoratului de Stat in Constructii (I.S.C.), pentru contraventiile enumerate la capitolul D al acestui articol, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice poate dispune prin ordin al ministrului, ca sanctiune complementara, suspendarea dreptului de practica al specialistilor atestati care desfasoara activitate in constructii, pentru o perioada cuprinsa intre 6 si 12 luni, proportional cu nivelul amenzii aplicate si in functie de natura si gravitatea faptei.

Nota 3: Inspectoratul de Stat in Constructii (I.S.C.) poate dispune ca sanctiune complementara, odata cu aplicarea amenzii pentru contraventiile enumerate mai sus, suspendarea dreptului de practica al specialistilor autorizati care desfasoara activitate in constructii pentru o perioada cuprinsa intre 6 luni si 12 luni, proportional cu nivelul amenzii aplicate si in functie de natura si gravitatea faptei, cu avizul prealabil al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.
Sanctiunile contraventionale prezentate la capitolul C al acestui articol se vor aplica atat persoanelor juridice, cat si persoanelor fizice.
In conditiile noii legi nr. 177/2015, contravenientul poate achita jumatate din minimul amenzii stabilite prin procesul – verbal de contraventie, in termen de 48 de ore de la data luarii la cunostinta a sanctiunii contraventionale.

In ultima parte a articolului vom prezenta si alte elemente importante prevazute de Legea nr.177/2015 – pentru modificarea si completarea Legii nr.10/1995 – calitatea in constructii.

Autor: ing. Cristian Guţă, cristianguta@yahoo.com

 

ARTICOLE DIN ACEEAŞI CATEGORIE

ADAUGĂ COMENTARII

Opinii

Licitatii

Valoarea estimata: 1.911 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 1.008 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 690 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 13.059 RON
Data publicarii:

Reea Agency

Video