Noutati referitoare la stabilirea cerintelor privind calitatea in constructii ca urmare a modificarii si completarii Legii nr. 10/ 1995 (III)

108 vizualizari
Constructii de calitate
Distribuie pe

In primele doua parti ale acestui articol am inceput prezentarea Legii nr.177 din 30.06.2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 24.01.1995.
Aceasta noua reglementare legala a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.484 din 2 iulie 2015 si a intrat in vigoare incepand cu data de 31 august 2015.
Astfel, in primele doua parti ale articolului nostru am prezentat domeniul de aplicare a noii legi, activitatea de certificare a performantei produselor pentru constructii, de catre cine se exercita controlul de stat al calitatii in constructii. In continuare am prezentat modul de atestare tehnico-profesionala a specialistilor care desfasoara activitatea in constructii.
De asemenea am detaliat atributiile Inspectoratului de Stat in Constructii (I.S.C.). Un alt capitol important al Legii nr.177/2015 se refera la faptele care constituie contraventie si care sunt prezentate pe larg.
In aceasta ultima parte a articolului vom prezenta si alte elemente importante prevazute in Legea nr.177/2015.

Pentru inceput trebuie mentionat faptul urmator: constatarea contraventiilor mentionate la cap. D al articolului nostru precum si aplicarea sanctiunilor se vor face de catre persoane cu atributii de control din cadrul Inspectoratului de Stat in Constructii-I.S.C. cu exceptia cazurilor prevazute in noua lege, cand sanctiunile se se vor aplica, dupa caz, de catre persoanele imputernicite de Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, Administratia Nationala a Penitenciarelor, Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Seviciul de Telecomunicatii Speciale si Serviciul de Paza si Protectie. 
Dreptul de a aplica amenzile mentionate la cap.D al prezentului articol se prescrie in termen de 3 ani de la data savarsirii faptei.
Nota: Pentru contraventiile mentionate mai sus se vor aplica dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Noua lege prevede ca regulamentele cu privire la componentele sistemului calitatii in constructii se elaboreaza de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si se aproba prin hotarari ale Guvernului.
Procedurile pentru aplicarea regulamentelor de care s-a facut vorbire in paragraful anterior si dupa caz, instructiuni pentru aplicarea acestora se aproba prin ordin al ministrului dezvoltarii regionale si al administratiei publice.
Legea nr.177/2015 introduce si urmatoarea modificare:
Proiectele pentru locuintele unifamiliale parter si anexele gospodaresti din proprietatea persoanelor fizice, situate in mediul rural si in satele apartinatoare municipiilor si oraselor, precum si constructiile provizorii pentru care nu se emit autorizatii de construire nu se supun verificarii de catre verificatori de proiecte atestati.
De asemenea se modifica si articolul 40 din Legea nr. 10/1995, care in noua Lege va avea urmatorul cuprins: Investitorii sau proprietarii au obligatia sa vireze catre Inspectoratul de Stat in Constructii (I.S.C.) o suma echivalenta cu o cota de 0,5% din valoarea autorizata, fara T.V.A., a lucrarilor pentru realizarea constructiilor noi si a lucrarilor de interventie la constructiile existente pentru care se emit, in conditiile legii, autorizatii de construire sau desfiintare, cu exceptia investitorilor sau proprietarilor care realizeaza lucrari de interventie pentru consolidarea cladirilor de locuit incadrate in clasa I de risc seismic.

Suma echivalenta cotei de 0,5% mentionata mai sus se va determina si se va vira catre Inspectoratul de Stat in Constructii (I.S.C.) astfel:
1) 50% din suma echivalenta cotei de 0,5% aplicate valorii lucrarilor autorizate se vireaza, de catre investitori sau proprietari, la data transmiterii la Inspectoratul de Stat in Constructii a instiintarii privind data inceperii lucrarilor autorizate, asa cum este prevazut in Legea nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
2) Suma rezultata ca diferenta dintre suma echivalenta cotei de 0,5% aplicate valorii finale, fara TVA, a lucrarilor executate si suma virata potrivit prevederilor paragrafului 1, se vireaza de catre investitori sau proprietari la data semnarii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor.
Intarzierea la plata a sumelor stabilite potrivit prevederilor aliniatelor 1 si 2 se penalizeaza cu 0,15% pentru fiecare zi de intarziere.
Legea nr.177/2015 stabileste faptul ca Inspectoratul de Stat in Constructii utilizeaza 50% din fondul astfel constituit pentru indeplinirea atributiilor, potrivit prevederilor legale, si vireaza lunar 50% din acest fond in contul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice. 

Sumele virate de catre Inspectoratul de Stat in Constructii, in conditiile noii legi, se constituie in venituri proprii ale Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice din care se efectueaza cheltuieli curente si cheltuieli de capital pentru:
- activitatea de reglementare in constructii, cuprinzand contractarea elaborarii de reglementari tehnice si de activitati specifice de reglementare;
- executarea prin Compania Nationala de Investitii ,,C.N.I.’’- S.A. a unor categorii de servicii si lucrari in cadrul ,,Programului national de constructii de interes public sau social’’;
- activitatea de atestare tehnico – profesionala a specialistilor in constructii si
- organizarea si gestionarea bazelor de date specifice privind constructiile, reglementarile tehnice, organismele notificate (desemnate, acreditate, abilitate), produsele pentru constructii si specialistii cu activitate in constructii atestati tehnico-
profesional.
Cheltuielile de personal includ plata indemnizatiei de participare a specialistilor in calitate de membri in comitetele (comisiile sau consiliile) pentru avizari din punct de vedere tehnic, precum si in comisiile de examinare pentru atestarea tehnico – profesionala a specialistilor cu activitate in constructii.

De asemenea, cheltuielile necesare evaluarii conformitatii produselor pentru constructii, evaluarii tehnice europene ale produselor pentru constructii, elaborarii si avizarii agrementelor tehnice in constructii, atestarii tehnico – profesionale si autorizarii specialistilor cu activitate in constructii, autorizarii si acreditarii laboratoarelor in constructii, verificarii proiectelor si executiei lucrarilor de constructii, expertizarii tehnice a proiectelor si constructiilor, certificarii performantei energetice si auditul energetic al cladirilor, inspectiei tehnice in exploatare a echipamentelor si utilajelor tehnologice, precum si a instalatiilor pentru constructii, managementului calitatii in constructii, verificarilor metrologice, receptiei lucrarilor, urmaririi comportarii in exploatare si interventiei la constructiile existente, precum si postutilizarii constructiilor se suporta de catre factorii interesati.

Prin Legea nr. 177/2015 se stabileste si inlocuirea mai multor sintagme din cuprinsul Legii nr.10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare, sintagme care se vor inlocui dupa cum urmeaza:
- "Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului" cu "Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice";
- "Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului’’ cu ,,Inspectoratul de Stat in Constructii – I.S.C";
- "conducerea si asigurarea calitatii’’ cu ,,managementul calitatii";
- "agenti economici’’ cu ,,operatori economici";
- "exigente sau cerinte esentiale’’ cu ,,cerinte fundamentale";
- "diriginte de specialitate" cu "diriginte de santier autorizat";
- "responsabil tehnic cu executia atestat" cu "responsabil tehnic cu executia autorizat";
- "igiena, sanatate si mediu’’ cu,,igiena, sanatate si mediu inconjurator";
- "siguranta in exploatare" cu ,,siguranta si accesibilitate in exploatare";
- "certificarea calitatii produselor" cu "certificarea performantei si a conformitatii produselor pentru constructii" si
- "agrementele tehnice pentru produse, procedee si echipamente noi in constructii" cu "agrementele tehnice in constructii".

E. Dispozitii finale

1. Conform noii Legi va trebui ca in termen de 4 luni de la data intrarii in vigoare a acesteia, Inspectoratul de Stat in Constructii – I.S.C. sa elaboreze procedura privind autorizarea si exercitarea dreptului de practica a responsabililor tehnici cu executia si va prelua de la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice lista specialistilor cu activitate in constructii atestati pentru competenta de responsabil tehnic cu executia si matca aferenta certificatelor de atestare tehnico – profesionala emise pe numele acestora.
Procedura privind autorizarea si exercitarea dreptului de practica a responsabililor tehnici cu executia se va aproba prin ordin al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice.

2. O alta dispozitie a Legii nr.177/2015 prevede ca in termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a acesteia, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice va revizui si va actualiza, in mod corespunzator modificarile si completarile aduse, urmatoarelor acte normative:
- H.G. nr.273/1994 privind aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii aferente acestora, cu modificarile si completarile ulterioare;
- H.G. nr.925/1995 pentru aprobarea Regulamentului de verificare si expertizare tehnica de calitate a proiectelor, a executiei lucrarilor si a constructiilor;
- H.G. nr.766/ 1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare;
- H.G. nr.203/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind tipurile de reglementari tehnice si de cheltuieli aferente activitatii de reglementare in constructii, urbanism, amenajarea teritoriului si habitat, precum si a Normelor metodologice privind criteriile si modul de alocare a sumelor necesare unor lucrari de interventie in prima urgenta la constructii vulnerabile si care prezinta pericol public, cu modificarile si completarile ulterioare;
- H.G. nr.622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- H.G. nr.28/2008 privind aprobarea continutului – cadru al documentatiei tehnico - economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii;
- H.G. nr.1.236/2012 privind stabilirea cadrului institutional si a unor masuri pentru aplicarea prevederilor Regulamentului nr. 305/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor conditii armonizate pentru comercializarea produselor pentru constructii si de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului; precum si
- H.G nr.525/2013 pentru aprobarea atributiilor generale si specifice, a structurii organizatorice si a numarului maxim de posturi, inclusiv si a normarii parcului auto si a consumului de carburanti ale Inspectoratului de Stat in Constructii – I.S.C., cu modificarile ulterioare.

In incheiere asteptam cu incredere ca prevederile noii Legi nr. 177/2015 mentionate mai sus (vezi. Cap. E al acestui articol) sa fie indeplinite in termen, realizandu – se revizuirea si actualizarea actelor normative enumerate in capitolul E al prezentului articol.

Autor: Cristian Guţă, cristianguta@yahoo.com
 

ARTICOLE DIN ACEEAŞI CATEGORIE

ADAUGĂ COMENTARII

Opinii

Licitatii

Valoarea estimata: 13.059 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 800 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 28.700 RON
Data publicarii:

Reea Agency

Video