Diferentele de reglementare din domeniul energiei electrice si gazelor in 15 tari europene si Romania

69 vizualizari
Mapping power and utilities regulation in Europe
Distribuie pe

In Europa, nu exista doua tari cu aceleasi reglementari in sectorul energiei si gazelor. In acelasi timp, reglementarile din acest domeniu sunt foarte complexe, facand dificila intelegerea acestor piete. Diferentelor de reglementare li se adauga presiunea crescanda a autoritatilor pentru eficienta mai mare si scaderea costurilor, ca si interferentele politice, care pot conduce la lipsa de stabilitate a mediului de reglementare.

Avand in vedere ca jucatorii din aceste piete sunt in cautare de informatii comparative legate de riscul de reglementare si de idei noi pentru eficientizare sau de date care sa ii ajute sa ia decizii informate de investitie/dezinvestitie ori de intrare pe piete noi/iesire de pe piete existente, studiul EY - Mapping power and utilities regulation in Europe - ofera o imagine mai clara asupra reglementarilor din acest domeniu, ca instrument de benchmark pentru directorii financiari, managementul local si autoritatile de reglementare din energie si gaze.

“Companiile din sectorul energiei electrice si utilitatilor trebuie sa monitorizeze constant riscurile care tin de reglementare, pentru a anticipa consecintele potential adverse ale schimbarilor legislative si ale neimplementarii anumitor reglementari emise”, spune Lars Wiechen, director executiv si lider al departamentului de Evaluare si Modelare Financiara, EY Romania.

Studiul a analizat mediul de reglementare din distributia si transportul de electricitate si gaze din 16 tari europene, printre care si Romania, pentru a identifica tendintele cheie, similaritatile si diferentele existente, precum si caracteristicile principale ale sistemelor de reglementare din fiecare tara analizata.

In afara complexitatii tipice mediului de reglementare de la nivel local, partile interesate trebuie sa ia in considerare si indicatorii utilizati de reglementatori, ale caror definitii pot de asemenea diferi. Chiar si atunci cand reglementatorii utilizeaza aceleasi categorii de date, acestea pot diferi foarte mult, de la tara la tara, ca de exemplu componentele costului capitalului propriu, gradului de indatorare si ratei de impozitare. Acestea sunt strict legate prin natura lor de situatia din fiecare tara, oglindind conditiile de finantare locale si reglementarile fiscale stabilite de autoritatile respective.

Pe langa diferente, studiul EY identifica si doua tendinte comune la nivelul tarilor analizate. Prima este presiunea asupra ratelor de rentabilitate, datorata in mare masura crizei creditarii si a scaderii costurilor de finantare. De asemenea, unii reglementatori de la nivel national considera ca rentabilitatile ar trebui reduse pentru ca activitatile din industriile reglementate sunt mai putin riscante.

A doua tendinta comuna se concentreaza pe cresterea eficientei si calitatii. Institutiile de reglementare de la nivelul tarilor europene comunica intre ele si compara componentele sistemului de reglementare mult mai intens decat o faceau acum 5 sau 10 ani, deoarece sunt interesate sa inteleaga metodele celorlalte parti, precum si deciziile acestora, cu scopul de a imbunatati sistemul de reglementare local.

Abordarea dominanta in domeniul reglementarii in aceste sectoare din Europa in acest moment pleaca de la baza de active reglementate a transportatorilor si distribuitorilor de energie electrica si gaze, pentru a asigura operatorilor o rentabilitate rezonabila investitiilor in sistem. Cu toate acestea, abordarea este foarte nuantata de la tara la tara, de aceea studiul EY grupeaza tarile analizate in patru categorii, bazate pe parametri diferiti:
Cost: Belgia
Stimulente pentru investitii: Cehia, Franta, Germania, Olanda
Venit/pret maxim: Romania, Polonia, Slovacia, Suedia, Turcia
Combinatie de modele: Finlanda, Grecia, Italia, Spania, Elvetia, Marea Britanie

„Intelegerea particularitatilor si a implicatiilor reglementarilor complexe din domeniul energiei si gazelor din tarile europene va ramane dificila, in ciuda presiunii exercitate de Uniunea Europeana pentru o convergenta in acest domeniu intre sistemele nationale de reglementare. In acelasi timp, autoritatile de reglementare cer eficienta mai mare, presand pentru preturi mai mici. In acest context, intelegerea mai profunda a specificitatilor fiecarei tari in aceasta industrie reglementata poate reprezenta un castig semnificativ pentru jucatorii din acest domeniu. Tocmai de aceea, studiul nostru isi propune sa ofere comparatii in oglinda ale sistemelor de reglementare din 16 tari europene, inclusiv Romania, pentru o imagine cat mai clara a acestora”, a concluzionat Lars Wiechen.

Studiul EY poate fi consultat in intregime aici.
http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/Mapping_power_and_utilities_regulation_in_Europe/$FILE/Mapping_power_and_utilities_regulation_in_Europe_DX0181.pdf
Despre studiu
Studiul Mapping power and utilities regulation in Europe analizeaza sistemele de reglementare de la nivelul transportatorilor si distribuitorilor din industria energiei electrice si a gazului din 16 tari europene, pentru a oferi un instrument de comparatie pentru jucatorii din industrie, reglementatorii si managerii financiari interesati de intelegerea mediului foarte complex de reglementare, ca si a tendintelor care se manifesta la nivel european in aceste industrii.

Pentru mai multe informatii, vizitati: http://www.ey.com/


Differences in power and gas regulation in 15 European countries and in Romania
In Europe, no two countries are regulated in quite the same way in the power and gas sector. At the same time, regulations in this particular area are highly complex, making it difficult to understand these markets. The growing pressure from authorities for higher efficiency and lower costs are added to these differences in regulation, as well as political interference, which may lead to an instable regulatory environment.
Since the players in these markets are looking for comparative information about regulatory risk and new ideas for efficiency, as well as data to help them make informed decisions about investment/disinvestment or entry into new markets/exit from existing markets, the EY studyMapping study power and utilities regulation in Europe provides a clearer picture of the regulations in this area, as a benchmark tool for CFOs, local management and regulators of electricity and gas.
"Companies in the power and utilities sector must constantly monitor regulatory risks in order to anticipate the potential adverse consequences of legislative changes and implementation of new regulations" says Lars Wiechen, Executive Director and Leader of the Valuation and Business Modeling department, EY Romania.
The study analyzed the regulatory environment in the distribution and transport of electricity and gas in 16 European countries, including Romania, identifing key trends, similarities and differences, as well as the main features of regulatory systems in each analyzed country.
In addition to the typical complexity of the regulatory environment at the local level, stakeholders should consider the indicators used by regulators, as their definition may also vary from country to country. Even when regulators use the same kind of input categories, these can greatly differ, such as the components of cost of equity, debt gearing and tax rate. Through their nature, they are strictly related to the situation in each country, reflecting local financing conditions and tax regulations set by authorities.

ARTICOLE DIN ACEEAŞI CATEGORIE

ADAUGĂ COMENTARII

Opinii

Licitatii

Reea Agency

Video